V dubnu má pražská prodejna všechny soboty zavřeno. Přijďte k nám ve všední den.
Zavolejte nám (Po-Pá 9-17, So 9-12)
Patagonia

Patagonia

Tereza Hanáková 11. 08. 2022 Naše značky

Hledáte značku oblečení a vybavení, které bude funkční, příjemné na nošení, eticky a ekologicky vyrobené a pokud se vám poničí, firma vám ho opraví? Hledáte značku s morálním kreditem a přístupem ke světu jako takovému, který je vám osobně blízký? Pak jste u Patagonie správně a máme pro vás ještě mnoho důvodů, proč po ní v obchodě sáhnout!

Patagonia není jen značka, je to přístup k planetě, k životnímu prostředí, k dodavatelům a zaměstnancům. Je to firma, které záleží na každém jednotlivém postupu, který při výrobě zvolí a také na tom, aby její produkty vydržely co nejdéle- to je v dnešní době téměř zázrak! Průkopníkem ekologie se stala již při svém založení a na tempu během let neubrala, naopak- v dnešní době je jednou z předních značek, které inspirují ostatní v boji proti ekologické krizi a zasazují se o to aby co člověk vytvoří přírodě víc dalo, než vzalo. 

HISTORIE ZNAČKY

Patagonia je neodmyslitelně spjata se svým zakladatelem Yvonem Chouinardem, vášnivým horolezcem a outdoorovým nadšencem. Během svých výstupů ve skalách si uvědomil, že člověk po sobě jakýmkoli pohybem a využitím pomůcek (v jeho případě skob ve skalách) v přírodě zanechává stopy a přemýšlel, jak je minimalizovat- začal si vyrábět vybavení vlastní a tím položil základ značky Patagonia, jejího celkového přístupu a kodexu.

Yvon Chouinard začal s lezením v roce 1953 jako čtrnáctiletý. Byl členem Southern California sokolského klubu, který trénoval jestřáby a sokoly pro lov. Jeden z jeho vedoucích ukázal mladým sokolníkům, jak se slaňuje přes útesy k sokolům. Díky tomu se Chouinard a jeho kamarádi začali zajímat o skály a lezení po nich. Chouinard začal intenzivně lézt jak v zimních podmínkách, tak i po skalách v letních měsících.

Tehdejší jistící pomůcky pro skalní lezení byly v plenkách a skoby, které lezci používali, byly vyrobeny pouze z „měkkého" železa. V Yosemitech potkal Chouinard švýcarského lezce Johna Salathé, který vyrobil první tvrdé a pevné skoby.

V roce 1957 tedy Chouinard zakoupil použitou skobu a podle ní vyrobil svoji první skobu. Aniž to vlastně tušil začal podnikat nejprve s lezeckým materiálem. V zimě vyráběl a prodával skoby, v létě pak lezl v Yosemitech, ale i v Kanadě a nebo v Evropě v Alpách. V roce 1963 se spojil s Tomem Frostem – leteckým inženýrem a vynikajícím horolezcem. Během těchto let, kdy spolu podnikali, předělali design skoro veškerého lezeckého vybavení. Vyrobili jej lehčí, funkčnější a jednodušší. Každý jejich výlet do skal a hor jim přinášel nové inovativní podněty k jejich vývoji.

Kolem roku 1970 se firma Chouinard Equipment stala nejvýznamnějším výrobcem lezeckého materiálu v USA. Jeho skoby se používaly téměř ve všech skalních oblastech USA. Lezení se stalo populárním sportem a skoby, které lezci zanechávali ve skalách, začaly být problém. Chouinardovi s Frostem se to vůbec nelíbilo a tak se rozhodli, že s výrobou skob přestanou. Začali pracovat s hliníkem a v roce 1972 vyrobili první jistící pomůcku která byla opakovaně vyjímatelná. Vznikly aluminiové "čoky" (vklíněnce).

Když v roce 1970 spatřil Yvone Chouinard košili na rugby, vyrobenou z velmi odolného materiálu, která měla navíc vysoký límec a chránila tak hráče před poraněním, neváhal a jednu takovou si pořídil a s nadšením nosil. Brzy si jí všimli i jeho přátelé a ostatní lezci, Yvone se chytil šance, košile objednal ve velkém a zařadil je do své nabídky horolezeckého vybavení. Do té doby ho prodával v zadní části auta a zisky nebyly nijak valné, jeho firma ale začala pomalu růst, do nabídky přidal polyuretanové pláštěnky a bivakovací pytle ze Skotska, vlněné rukavice a palčáky z Rakouska a také ručně pletené oboustranné kulichy, z nichž každý byl unikát. 

 

REVOLUCE V MATERIÁLECH A DESIGNU

Vše vznikalo v době, která patřila bavlně, vlně a peří, tedy materiálům, které rády a dobře pohlcují vlhkost. Hlad vznikl po materiálu podobnému tomu, ze kterého byly vyrobeny svetry rybářů- dobře izolovaly a nenatahovaly vlhkost v takové míře- tak postupně vzniklo zařazení syntetického vlákna do výroby. V roce 1980 přišla Patagonia s izolačním dlouhým spodním prádlem z polypropylenu- materiálu, který má velmi nízkou měrnou hmotnost a neabsorbuje vlhkost. Původně se z něj vyráběla například námořní lana, která plavou. 

Patagonia díky tomuto spodnímu prádlu ze syntetiky přišla jako první se systémem vrstvení- první vrstva odvádí od pokožky vlhkost do vrstvy druhé, která dobře izoluje a vrstva třetí pak chrání proti větru a vlhkosti zvenčí. 

Úspěch umělého vlákna byl obrovský, Patagonia ale neúnavně pracovala na vylepšování a zvyšování komfortu při nošení, tak postupně vznikl materiál Synchilla®- materiál měkký a nežmolkovací. 

V roce 1984 se zrodil Capilene® polyesterinspirací byly fotbalové dresy z polyesteru, jejich vlákno díky procesu výroby odvádělo vlhkost ven, kde se mohlo odpařit. V roce 1985 přešla Patagonia z používání polypropylenu na Capilene® ve většinové míře, ve stejném roce byla představena převratná novinka- fleece Synchilla. U zákazníků vzbudila nadšení! Fleece byl tenký, velmi dobře hřál a odváděl pot. 

Patagonia také vnesla do outdoorového oblečení barvy! Do 80. let byla většina oblečení hnědá nebo béžová, žlutá a zelenkavá, najednou se objevily barvy jako kobaltová, modrozelená, červená a další. Z nevýrazného oblečení se stalo neobvykle dobře viditelné! 

Firma velmi rychle rostla, stala se dokonce jednou z nejrychleji rostoucích soukromých společností té doby. Vše zastavila recese v roce 1991, firma byla nakonec donucena propustit 20% svých zaměstnanců, z velké části přátel a kamarádů, a přehodnotit svou budoucnost. Firma zrušila prodej přes nadnárodní řetězce a začala hledat způsob, jak se dostat k zákazníkům, kteří ocení šetrnější postupy výroby. Patagonia byla v roce 1993 prvním výrobcem, který začal vyrábět fleece z recyklovaných lahví.

Po prozkoumání mnoha výsledků výzkumů o výrobě látek a jejího dopadu na životní prostředí se firma rozhodla, že bude využívat jen materiály, které budou z většiny vyrobeny z obnovitelných zdrojů a a postupně tak dospěla k pouze organické bavlně.

EKOLOGIE, ETIKA A FAMILY- FRIENDLY FIRMA

Od svého vzniku se Patagonia snažila přistupovat k výrobě a společnosti jinak, než ostatní a hledala postupy, jak životní prostředí co nejméně zatěžovat. Od svého založení vnímala problémy jako globální oteplování, kácení a vypalování pralesů, kyselých dešťů, celkovému úbytku vody a orné půdy. Firma si byla vědoma faktu, že nutné je začít od sebe a po malých krocích v nejbližším okolí a činnost pomalu rozšiřovat dál a šířit povědomí o nutnosti péče o prostředí, ve kterém lidstvo žije. Místo toho, aby vkládala finanční příspěvky do velkých nevládních organizací, začala podporovat malé skupiny pracující na záchraně nebo obnově přírody, v roce 1986 se zavázala věnovat těmto skupinám 10% zisku, později to bylo změněno na 1% tržeb bez ohledu na výši zisku. Firma se zapojila do projektu „Blue Sign". Toto označení produktů znamená, že byly vyrobeny s maximálním ohledem k životnímu prostředí a recyklaci.

Slyšeli jste už o Patagonia Recrafted? Jde o oblečení, které je vyrobeno z alespoň 3 kusů produktů, které už byly vyřazeny. Značka si také velmi zakládá na faktu, že zákazníkům na desítkách míst ve světě jejich Patagonia oblečení zdarma spravuje, na webu je k nalezení také mnoho videí k DIY opravám! Firma také pořádá kurzy a workshopy, kde své zákazníky učí, jak si oblečení doma vlastní pomocí vyspravit. 

Take-Back Program upcykluje stará Patagonia trička do Tee-Cycle kolekce pomocí vlákna Infinna™, vlákna nekonečně recyklovatelného. Vzniká tak kruh v oděvním systému, který upřednostňuje efektivnější využívání zdrojů a přeměňuje odpad na nové oblečení. Jakmile své staré Patagonia tričko (lněné, bavlněné i konopné) nebudete dál nosit, doneste ho do jakéhokoli Patagonia obchodu nebo zašlete do firmy a bude znovu zpracováno! 

Při metodě NetPlus Patagonia pomocí partnerů shromažďuje již vyřazené rybářské sítě, ty rozemele a vlákno přetvoří je na materiál NetPlus®, tím pomáhá rybářským komunitám zvýšit jejich příjmy a zároveň produkuje udržitelnou módu. 

Patagonia také podporuje tzv. regenerativní zemědělství, během něhož se spotřebuje víc oxidu uhličitého, než vyprodukuje, nepoužívají se chemická hnojiva a pesticidy a namísto toho se škůdci hubí ručním sběrem nebo lákáním na světlo ve tmě. S bavlnou se také společně pěstují další plodiny a tak se chrání půda před ztrátou živin, vody a erozí. V roce 2011 vstoupila Patagonia také do potravinářského průmyslu a pod značkou Patagonia Provisions nabízí organické potraviny vhodné pro cestovatele- sušené maso, předem připravené jídlo i třeba pivo. 

Velmi otevřený a přátelský přístup prosazuje i v přístupu ke svým zaměstnancům- od roku 1984 využívá otevřených kanceláří a firma provozuje vlastní bufet se zdravou a vyváženou stravou z biopotravin- v nabídce se nemění pouze fazole a rýže, podávané každé pondělí. Zaměstnanci mohou využívat firemních školek, ve kterých se děti nenásilnou formou učí lásku k přírodě, a jejich přítomnost vnáší celkově do firmy přátelskou rodinnou atmosféru. Tyto aktivity byly v roce 2005 oceněny i prezidentem Barackem Obamou za oddanost a přístup k pracujícím rodinám. Všichni zaměstnanci si také mohou v pauze zasportovat, zasurfovat nebo vyrazit na procházku do přírody. 

K 30. letému výročí společnosti sepsal Yvon Chouinard filozofický manuál pro zaměstnance "Let My People Go Surfing: The Education of a Reluctant Businessman", o který se mohou opřít při růstu společnosti.

Patagonia je stále firmou, která si nejvíce zakládá na životním prostředí a její obliba mezi zákazníky stoupá. K rozšiřování své zákaznické základny a k šíření povědomí o šetrném přístupu k přírodě láká i produkcí mnoha filmů a knih plných sportu, outdooru, adrenalinu, určitě doporučujeme ke zkouknutí!

 

PATAGONIA A NAMCHE

V Namche nabízíme značku Patagonia již od roku 1999 - díky horolezeckým úspěchům naší Soni (jedné ze spoluzakladatelek Namche) bylo firmě umožněno otevřít si u Patagonie účet a dovézt první Patagonia bundy už v roce 1999, tehdy ještě do naší první prodejny na Újezdě na Malé Straně. Od té doby portfolio produktů neustále rozšiřujeme a můžeme vám tak nabízet to nejlepší, co firma vyrábí!

 

V článku jsou jako zdroje použity především oficiální stránky Patagonia a informace od Y. Chouinarda.