Zavolejte nám (Po-Pá 9-17, So 9-12)
Novinky v Patagonii!

Novinky v Patagonii!

Tereza Hanáková 22. 09. 2022 Naše značky

Světová i česká média v posledních dnech zaplavila zpráva o novinkách v naší srdcovce, Patagonii. Yvon Chouinard a jeho rodina se vzdali své firmy v hodnotě více než 70mld. korun ve prospěch boje za změnu klimatu! Veškerý zisk půjde od teď na ochranu životního prostředí. Všechny aktivity, které Patagonia vytváří, získávají tímto krokem další smysl a přidanou hodnotu. 

"Od této chvíle je Země naším jediným akcionářem" a "veškeré zisky půjdou trvale na naše poslání- tedy zachránit naši domovskou planetu" jsou věty, které naprosto přesně vystihují nejnovější směr a poslání celé Patagonie. 

Patagonia nikdy nebyla jen značka, je to přístup k planetě, k životnímu prostředí, k dodavatelům a zaměstnancům. Je to firma, které záleží na každém jednotlivém postupu, který při výrobě zvolí a také na tom, aby její produkty vydržely co nejdéle- to je v dnešní době téměř zázrak! Průkopníkem ekologie se stala již při svém založení a na tempu během let neubrala, naopak- v dnešní době je jednou z předních značek, které inspirují ostatní v boji proti ekologické krizi a zasazují se o to aby co člověk vytvoří přírodě víc dalo, než vzalo. Sám Yvon se prezentuje jako miliardář proti své vlastní vůli, nemá mobil ani počítač a když je pryč, prostě je pryč a nikdo ho nezastihne. Jestli na něčem firmě opravdu záleží, pak jsou to její zaměstnanci, péče o firemního ducha a v neposlední řadě děti- Patagonia jako jedna z prvních firem zavedla vlastní školku.. Yvon také říká, že "revoluce začíná odspodu"- tedy že důležitý je přístup k půdě, jejímu získávání a následně k zisku jídla. 

Když začala být firma svědkem destrukce životního prostředí, rozsahu a důsledků globálního oteplování a spoluúčastí nás všech na tomto procesu, zavázala se k využití celé společnosti ve prospěch změny v podnikání. Jednou z cest je používání materiálů, které méně poškozují životní prostředí, využívání recyklovatelných zdrojů (metoda NetPlus, Take- Back Program, PFC Free, ..), program 1% for the Planet nebo možnost nechat si jakékoli Patagonia oblečení přímo u ní opravit. 

Patagonia se snaží ekologickou krizi aktivně řešit, ale dospěla k závěru, že to nestačí. Začala hledat způsob, jak dát více peněz do boje a zároveň zachovat hodnoty, které nastavila. Žádné řešení se nezdálo být dostatečně dobré a vyhovující- prodejem by riskovala ztráty hodnot případným novým vlastníkem, nejistotu v udržení stávajícího týmu i nastavení krátkodobého zisku nad dlouhodobý profit... a tak si Patagonia vytvořila řešení vlastní. Bohatství, které vytváří, použije k ochraně veškerého bohatství. Princip je jednoduchý- 100% akcií společnosti s právem hlasovat se převádí na Patagonia Purpose Trust (což jí dává právo schvalovat klíčová rozhodnutí, např. kdo sedí v představenstvu, provádět změny v zakládací listině atd.), 100% akcií bez tohoto práva pak připadne Holdfast Collective, což je nezisková organizace věnující se boji proti ekologické krizi a ochraně přírody. Ta pak použije každý dolar k boji s krizí životního prostředí, na ochranu přírody a podporu prosperujících komunit a její financování bude pocházet z prostředků Patagonie. Ročně by se mělo jednat o cca 2,5 mld. Holdfast Collective peníze daruje na ochranu nezastavěných ploch či další opatření na boj s klimatickou krizí, která ohrožuje budoucnost lidstva a celé planety.

Pokud si chcete do detailu přečíst, k čemu v Patagonii došlo, přečtěte si dopis Yvona Chouinarda. Budete mile překvapeni že i v dnešní době, kdy většina firem i lidí hledí na zisky, hodnotu peněz a vlastní profit, existuje také jedna, které naše budoucnost lhostejná není.. 

 

 

 

 

 

(informace získány z :

https://eu.patagonia.com/cz/en/ownership/

https://www.theguardian.com/us-news/2022/sep/14/patagonias-billionaire-owner-gives-away-company-to-fight-climate-crisis-yvon-chouinard

https://blog.tomashajzler.com/clanek/patagonia-firma-ktera-dava-veskery-svuj-zisk-na-zachranu-planety-9-dil-serialu-pribehy-z-okraje-aneb-nase-budoucnost-je-lokalni?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=zpravy-ze-zivota-65-pravdepodobne-nejvetsi-klamava-pr-kampan-vsech-dob&utm_term=link

https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/ochrana-zivotniho-prostredi-udrzitelnost-patagonia_2209150815_kth )