V dubnu má pražská prodejna všechny soboty zavřeno. Přijďte k nám ve všední den.
Zavolejte nám (Po-Pá 9-17, So 9-12)
AKU- italský specialista na outdoorové boty a doplňky

AKU- italský specialista na outdoorové boty a doplňky

Tereza Hanáková 06. 10. 2022 Naše značky

Znáte ikonu mezi outdoorovými botami, která už od svého stvoření splňovala nároky na techničnost a odolnost a která se pyšnila nepromokavou a zároveň prodyšnou membránou GTX? Pak už jste jistě slyšeli o značce AKU a její legendární "pohorce" Slope GTX!

Historie značky

V 90. letech došlo z mnoha důvodů k poklesu obliby klasického běžeckého lyžování a naopak rostl zájem o turistiku vč. té vysokohorské. Jenže.. většina bot byla těžká, neohrabaná a promokavá, tedy nic, v čem by člověk toužil mít nohu celý den v náročných horských podmínkách! Galliano Bordin, obuvník s kořeny v benátské vesničce a v rodinné obuvnické tradici, nárůst zájmu o turistiku podchytil ve správný moment a začala se rodit historie firmy AKU a jejích ikonických produktů. Myšlenka boty, která bude změnou od nepohodlí k botě snoubící techničnost a styl, se stala hnacím motorem pro vznik nejnovějšího modelu ještě pod tehdejším názvem značky DINSPORT.

Vzniká bota lehoučká, barevná, se svrškem z textilu a kůže, se symbolem kachny divoké a stává se jednou z nejvyhledávanějších pohorek své doby mezi většinou nadšenců pro outdoorové sporty a hory všeobecně. AKU přišlo jako první italský výrobce s technologickou novinkou z USA, tedy membránou GOTE-TEX spolu se systémem AIR8000, který si sám Galliano nechal patentovat a schválit GORE-TEXem s cílem zvýšit prodyšnost svršku a zároveň nabídnout na trh produkt, po kterém se zapráší.

 

 

Ke Slope GTX brzy přibývá dámská verze Ultra Lite GTX. Lehkost a pohodlí na první obutí, nepromokavost a prodyšnost se rychle stává téměř magickou kombinací, které málokterý horal odolá. 

O vyhlášenosti ALU mezi ostatními značkami značí i fakt, že tuto značku obouvalo mnoho ikon horolezecké scény, mezi nimi například Mauro Corona, který obut do bot AKU zlézá jako první cesty v Dolomitech nebo Fausto de Stefani, horolezec a cestovatel, který ve stejném obutí vyráží na expedice do Himalájí, Nepálu i Alp. Mezi legendami nosící AKU najdeme i světově proslulou skupinu lombardských horolezců skupinu Ragni di Lecco, která významně přispěla ke vzniku inovativního modelu AKU Kevlar GTX. 

 

AKU v současnosti 

I v dnešní době je firma stále rodinná, vedená rodinou Bordinů a jejími mladými spolupracovníky a i přes významný přechod od řemeslné výroby k novým technologiím si stále udržuje balanc mezi organizační a manažerskou rovinou a rovinou respektu ke svým lidem a vztahu k planetě jako celku. Produkty AKU najdeme v mnoha zemích Evropy, Severní Ameriky, Austrálie i Asie a v průběhu času se sortiment značky rozšířil i o kategorie lovecké nebo vojenské. 

 

AKU a životní prostředí

AKU se řadí ke značkám, pro které je etická výroba, vztah k životnímu prostředí a udržitelnost stejně tak na prvním místě, jako technická kvalita jejích výrobků. I díky tomu získal model Trekker Lite GTX v roce 2013 ocenění za nejnižší množství toxických látek v jednotlivých složkách produktu a na základě tohoto zjištění přistoupila značka k dalšímu zlepšování a inovacím při výrobě. V rámci společnosti byly vymezeny tři oblasti, a to "PRODUKT", "PRŮMYSLOVÝ PROVOZ" a "KOMUNITA" s cílem zlepšovat souběžně bezpečnost, hospodářství a sociální solidaritu a vzniklo několik velmi zajímavých a přínosných projektů. 

  • "PRODUKT" znamená v kostce méně odpadu, menší spotřebu a menší dopad. Bota AKU Minima je první a jediná bota na trhu, jejíž svršek i podšívka jsou vyrobeny z kůže Zero Impact® získané procesem opalování s nízkým dopadem na životní prostředí a bez chromu a těžkých kovů. Design obuvi je v souladu s filosofií značky koncipován tak, aby omezoval plýtvání kůží a kompenzoval tvorbu emisí při výrobě vznikajících. AKU je první a jedinou společností na celém světě v obuvnickém sektoru, která v roce 2018 vypočítala a certifikovala stupeň dopadu obuvi na životní prostředí pomocí výpočetního procesu vyvinutého švédským výzkumným institutem Environdec. Výsledek získaný aplikací mezinárodní metody EPD® System určuje míru dopadu na životní prostředí v průběhu celého životního cyklu boty. Analýze podléhá vše od výroby a získávání surovin a polotovarů po dopravu, tovární zpracování, balení až po likvidaci produktu. Dalším důležitým faktorem při výrobě je lepidlo na vodní bázi a upouštění od používání akrylových lepidel. 

  • pod "PRŮMYSLOVÝ PROVOZ" spadají snahy například o snížení množství používaných plastů při výrobě obalů a úplné nahrazení lepenkou, výhradní balení do kartonů a program pro snížení emisí CO2 nebo zavádění LED osvětlení v provozech.
  • "KOMUNITA" představuje mnoho inspirací i přímých kroků pro lepší život zaměstnanců firmy i nás všech. AKU začala přímo ve svých řadách úpravou pracovní doby, dále dodržuje fundraisingovou kampaň propagovanou EOCA- 50% svého zisku tvořeného prodejem on-line obchodu během Black Friday věnuje právě na tuto organizaci k financování projektů ochrany planety a zlepšování životního prostředí. Dále firma rozjela projekt outdoorového životního stylu MINIMA- formu zodpovědného závazku z pohledu designu s cílem snížit spotřebu surovin a omezit ekologické dopady výroby.

Od roku 2018 se AKU připojilo k programu "It’s Great Out There", jako inspiraci pro všechny k pobytu venku v přírodě. Jde o program koncipovaný a koordinovaný EOG – European Outdoor Industry – mezinárodním sdružením firem v outdoorovém sektoru, jehož cílem je senzibilizace evropských politických institucí k přijímání regulačních opatření zaměřených na podporu praxe fyzického podnikání aktivitou, sportem a volným časem v kontaktu s přírodou. Tato iniciativa vznikla jako reakce na snížený komfort a větší sociální nepohodu současné mladé generace, která se projevuje zkrácením aktivního času stráveného v přírodě a současně prodlužující se dobou strávenou vevnitř, v kancelářích a u monitorů PC. AKU pořádá projekty jako je například Trekking s osly nebo festival věnovaný chůzi

 

Filosofie AKU říká užívat si outdoor svobodně, ale uvědoměle, dynamicky, ale zodpovědně. Na základě této inspirace se zrodila filozofie reACTIVE RESPONSIBLY. Filozofie shrnutá do loga, které identifikuje outdoorové zážitky komunity AKU.

 

(obrázky a inspirace pro text z oficiálního webu AKU.)